Natalia Stachon

Natalia Stachon Neither ends nor begins, 2021–2023. Image shows a distorted drawing of the Pula shipyards at night.

Natalia Stachon
Neither ends nor begins, 2021–2023
Charcoal, crayon and pastel on paper mounted on Alu-Dibond, 114 x 121 cm
Courtesy of the artist and LOOCK Galerie, Berlin

Absolutist, totalitarian, centralist or monotheistic cultures tend to erect particularly representative architectures in order to convey the (meta-)physical interpretive sovereignty of the system to the public in a meaningful way. Even democratic states cannot refrain from endowing their schools, courts, parliaments, hospitals or museums with special design symbolic power. As a result of its chequered history, the Istrian peninsula is littered with monumental buildings. Natalia Stachon (*1976) has defined a series of eight exemplary subjects from this rich field of investigation. She had photographic templates made of these objects, which were taken at night so as not to lose focus through everyday effects. Based on these templates, the artist finally created charcoal and chalk drawings that show the place as a pure form: deserted, brutal, powerful.

Natalia Stachon Neither ends nor begins, 2021–2023. Photo by Labin Art Express. Image shows the installation of paintings in context at DKC Lamparna

Natalia Stachon Neither ends nor begins, 2021–2023. Photo by Labin Art Express.

Apsolutističke, totalitarne, centralističke ilimonoteističke kulture teže podizanju po-sebno reprezentativnih arhitektura, kako bijavnosti prenijele (meta)fizičku interpreta-tivnu suverenost sustava na smislen način.Čak se ni demokratske države ne mogusuzdržati da svoje škole, sudove, parla-mente, bolnice ili muzeje daruju posebnimdizajnom koji prenosi simboličku moć. Kaorezultat svoje šarene povijesti, istarski po-luotok prepun je monumentalnih građev-ina. Tijekom istraživanja, Natalia Stachon(*1976.) definirala je niz od osam primjeraiz s ovog područja. Od tih je objekata kojisu snimani noću, kako se ne bi gubio fokuskroz svakodnevne efekte, dala izraditipredloške za fotografije. Na temelju tihpredložaka umjetnica je konačno stvorilacrteže ugljenom i kredom koji prikazujumjesto kao čistu formu: napušteno, brutal-Apsolutističke, totalitarne, centralističke ilimonoteističke kulture teže podizanju po-sebno reprezentativnih arhitektura, kako bijavnosti prenijele (meta)fizičku interpreta-tivnu suverenost sustava na smislen način.Čak se ni demokratske države ne mogusuzdržati da svoje škole, sudove, parla-mente, bolnice ili muzeje daruju posebnimdizajnom koji prenosi simboličku moć. Kaorezultat svoje šarene povijesti, istarski po-luotok prepun je monumentalnih građev-ina. Tijekom istraživanja, Natalia Stachon(*1976.) definirala je niz od osam primjeraiz s ovog područja. Od tih je objekata kojisu snimani noću, kako se ne bi gubio fokuskroz svakodnevne efekte, dala izraditipredloške za fotografije. Na temelju tihpredložaka umjetnica je konačno stvorilacrteže ugljenom i kredom koji prikazujumjesto kao čistu formu: napušteno, brutal-no, moćno.

Skills

,

Posted on

29. September 2023.