III. BIJENALE INDUSTRIJSKE UMJETOSTI

IAB_03 10/10 – 21/11/2020.

 

Ravno u Sunce ● Ride Into the Sun 

LabinOpatijaPulaRašaRijekaVodnjan

s pratećim programima na Cresu (Dock Culture) i u Krapnu (Pozzo Franz)

3. Bijenale industrijske umjetnosti (IAB 2020) “Ride Into the Sun – Ravno u Sunce” u sklopu projekta Rijeka – Europska prijestolnica kulture 2020, s partnerima: Arheološki muzej Istre, Povijesni i pomorski muzej Istre,
Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci te Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost, Vodnjan

Treće Bijenale industrijske umjetnosti održat će se od 10. listopada do 21. studenog u sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture pod vodstvom troje domaćih i stranih kustosa, te će biti strukturirano u 3 geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane izložbene cjeline: Labin s Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionira kao polazišna točka i svojevrsno središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove – Opatiju i Rijeku te Pulu i Vodnjan.

Kustosi 3. Bijenala industrijske umjetnosti (IAB 2020) su:

Branka Benčić – nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica APOTEKE – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu,

Gerald Matt – direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč

Christian Oxenius – nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International Biennial).

Bijenale industrijske umjetnosti je manifestacija suvremenih umjetničkih praksi, koju je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI kao eksperimentalnu platformu za realizaciju njihova fundamentalnog projekta: izgradnje futurističkog Podzemnog grada 150 m ispod površine zemlje u svrhu revitalizacije bivših istarskih ugljenokopa u Labinu i Raši koja je započela ove godine rekonstrukcijom izvoznog tornja okna Podlabin – šohta.

Veliki dio umjetničkih radova produciran je posebno za 3. Bijenale tijekom umjetničkih rezidencija autora u prošloj i ovoj godini, a svi će radovi zajedno činiti kompleksnu konstelaciju koja se bavi propitivanjem odnosa između umjetnosti i društva, s naglaskom na povijesnoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj specifičnosti gradova u kojima će se odvijati. Izložba u Labinu (DKC Lamparna, Gradska knjižnica, Narodni muzej Labin, Teatrino,..) i Raši (crkva sv. Barbare, bivša rudarska menza i bivša tvornica 25. Maj) bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacije. Istovremeno, izložba se odmiče od fundamentalne kritike utopije kao totalitarističke vizije koja stoji nasuprot “stvarnosti” svijeta u kojemu je različitost ključni faktor očuvanja života.
Izložba u Puli (Augustov hram, Galerija Amfiteatar, Povijesni i pomorski muzej Istre), bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije.
Izložba u Umjetničkom paviljonu Juraj Šporer u Opatiji bavit će se raznim aspektima odnosa turističke industrije i suvremene kulture, a uključivati će i projekcije arhivskih filmova o počecima i razvoju hrvatskog turizma. Jednodnevni izložbeno-glazbeni program u MMSU Rijeka, 10. listopada 2020., želi upozoriti na još uvijek neriješeno pitanje pristupačnosti kako tom tako i većini drugih muzejskih prostora osobama s invaliditeom i smanjene pokretljivosti.
Dvije izložbe Bijenala biti će postavljene i u riječkom tunelu te u Prostoru za suvremenu umjetnost Apoteka, Vodnjan.

Naziv Bijenala 2020. Ride Into the Sun – Ravno u Sunce, preuzet od istoimene pjesme legendarnih njujorških glazbenika Velvet Underground, utjelovljuje imanentnu težnju za boljim svijetom i životom koja se može završiti ugodnim snom o suncem obasjanoj Arkadiji, miroljubivom i prosperitetnom društvu idiličnog života ili noćnom morom paklenog svijeta prepunog ljudskih i prirodnih katastrofa. Stoga, ovo Bijenale ne podupire ideju “podzemlja” u ideološkom smislu, kao alternativu “nebesima”, već podupire stvarnu, fizičku formu istraženog životnog prostora, kojemu, paradoksalno, posvećujemo daleko manje pažnje nego nepoznatom svemiru. U ovom trenutku velike društvene regresije koja obilježava europski i širi internacionalni kontekst, 3. Bijenale industrijske umjetnosti otvara pozicije promišljanja novih horizonata koji će nadrasti atmosferu fragmentacije i osjećaj gubitka nade.

Više o kustosima 3. Bijenala industrijske umjetnosti:

Branka Benčićnezavisna kustosica i povjesničarka umjetnosti, umjetnička voditeljica APOTEKE – Prostora za suvremenu umjetnost, Vodnjan. Kao kustosica realizirala je više od 50 skupnih i 100 samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Bila je povjerenica i kustosica Hrvatskog paviljona na Venecijanskom bijenalu (2017) te kustoska savjetnica Hrvatskog paviljona na Venecijanskom bijenalu arhitekture (2018). Članica je hrvatske sekcije AICA (Međunarodno udruženje likovnih kritičara).

Gerald Mattkustos i kulturni menadžer, direktor Umjetničkog instituta u Beču i izvanredni profesor teorije umjetnosti i umjetničkog menadžmenta na Sveučilištu primijenjenih umjetnosti u Beču, bivši direktor Kunsthalle Beč (1996.-2012.), član vijeća muzeja u Bolzanu i Bolonji te Kunsthalle Berlin, autor je više knjiga o umjetnosti i upravljanju muzejima.

Christian Oxeniusnezavisni kustos, autor i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International BiennialAssociation), jedan od kustosa Atenskog bijenala 2013. Godine 2018. izdaje svoj prvi roman Iskustvo suvremene umjetnosti. Putovanje nadahnuto ‘Planinom Analog’ Renea Daumala.

3. Bijenale industrijske umjetnosti (IAB 2020)
Upravlja i vodi Labin Art Express XXI: Dean Zahtila, Predsjednik i Damir Stojnić, Umjetnički voditelj

Umjetnici: Matthew Barney, Filip Borelli, Ben Cain, Jasmina Cibic, Teresa Cos, Christopher Cozier, Boris Cvjetanović, Dušica Dražić, Wim Janssen, Igor Eškinja, John Ford, Jeanno Gaussi, Nikolaus Geyrhalter, Helidon Gjergji, Krešo Golik, Tina Gverović, Scott Hocking, William E. Jones, Jelena Jureša, Mary Reid Kelley & Patrick Kelley, Guido Kucsko, Kuehn Malvezzi – Office KGDVS Guido Jan Bral, Robert Kuśmirowski, Ana Kuzmanić, Lina Lapelytė – Vaiva Grainytė – Rugilė Barzdžiukaitė, Claudia Larcher, Paul Albert Leitner, Elvis Lenić, Silvio Lorusso, Marko Lulić, Basim Magdy, Ursula Mayer, Metal Guru, Hana Miletić, Antun Motika, Bojan Mucko, Alban Muja, Gülşah Mursaloğlu, Damir Očko, Marina Orlić, Prabhakar Pachpute, Rupali Patil, Marek Piwowski, Agnieszka Polska, Theo Prodromidis, Tanja Prušnik, Godfrey Reggio, Rimini Protokoll, Maruša Sagadin, Dragana Sapanjoš, Toni Schmale, Stefania Strouza, Jacques Tati, Bert Theis and Barbara Barberis & RiMaflow, Nikolas Ventourakis, Munem Wasif, Erwin Wurm, Dino Zrnec, & Jan Fabre, Roman Signer i Ulay u popratnom izložbeno-glazbenom programu u MMSU Rijeka.


Partneri: Povijesni i pomorski muzej Istre, Pula; Arheološki muzej Istre, Pula; Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka; Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost, Vodnjan.


Donatori: Europski fond za regionalni razvoj / Interreg SLO-HR, EU – Europski socijalni fond, Ministarstvo kulture RH, Istarska županija, Primorsko-goranska županija, Austrijski kulturni forum, Talijanski institut za kulturu u Zagrebu, Generalni konzulat Talijanske Republike u RH Rijeka, SAHA, Flanders State of the art, Grad Labin, Grad Pula, Općina Raša, Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlicher Dienst und Sport, Stadt Wien (MA7), Hellenic Ministry of Culture and Sports.


Medijski pokrovitelji: HRT, Radio Labin, Vizkultura, R+, Super1, RIMA, Radio Maestral

IN THE UNDERGROUND FUTURE WE TRUST!

3. Bijenale industrijske umjetnosti provodi se u sklopu projekta INSPIRACIJA Projekt INSPIRACIJA kog sufinancira Europska Unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj, u okviru Programa prekogranične suradnje Interreg Slovenija-Hrvatska V-A 2014.-2020.

Umjetničke rezidencije 3. Bijenala industrijske umjetnosti provode se u sklopu projekta DKC Lamparna kog je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda